Białkomocz nienerkowy

July 21st, 2018

Białkomocz nienerkowy spostrzega się: 1) w chorobach narządu moczowego, prócz nerek, zatem w chorobach pęcherza moczowego, moczowodów i częściowo miedniczek nerkowych, jeżeli chorobie miedniczek nie towarzyszy przekrwienie nerek; 2) gdy mocz jest zanieczyszczony domieszkami zawierającymi białko, np. krwią miesiączkową, wydzieliną z pochwy, wysiękiem, który utorował sobie drogę do narządu moczowego z innych narządów. W różnicowaniu białkomoczu nerkowego i nienerkowego opie- ramy się na danych następujących: 1) nadciśnienie tętnicze, przerost serca, objawy mocznicy (bóle głowy, wymioty itd.), zapalenie białkomoczowe siatkówki i w ogóle objawy świadczące o chorobie nerek lub o przewlekłej niewydolności krążenia – przemawiają za białkomoczem nerkowym; 2) nieobecność w moczu składników nerkowych postaciowych przemawia raczej za białkomoczem nienerkowym ; objaw ten nie jest jednak bezwzględnie rozstrzygający, gdyż w marskości nerek wtórnej tych składników nerkowych może również nie być; nie ma ich także w przekrwieniu biernym nerek; 3) stwierdzenie nieżytu pęcherza moczowego, przebicia się ropnia do dróg moczowych z sąsiedztwa itp. przemawia za białkomoczem nienerkowym ; u kobiet w razie białkomoczu należy zawsze zbadać mocz cewnikowany; 4) białkomocz, przekraczający 1%0, prawie zawsze pochodzi z nerek. W przypadkach białkomoczu nienerkowego rozstrzygnięcie zagadnienia, czy nie ma także jednocześnie białkomoczu nerkowego, opiera się na należytej ocenie całego obrazu chorobowego, ilości białka i wzajemnego stosunku stopnia białkomoczu i -liczby krwinek białych i czerwonych w moczu. Niestosunek stopnia białkomoczu i liczby krwinek białych i czerwonych w moczu przemawia za białkomoczem nerkowym, w przypadkach zaś niewątpliwego białkomoczu nienerkowego za postacią mieszaną. Jeżeli nie ma choroby nerek, to w moczu zawierającym mniej niż 3000 krwinek czerwonych w 1 mms próby, stosowane w klinice, nie wykrywają białka, a w moczu zawierającym w 1 mms 30.000 krwinek czerwonych ilość białka wynosi mniej więcej 1%0. W moczu, którego 1 mms zawiera 50.000-100.000 białych krwinek, ilość białka nie przekracza średnio l%u. jeżeli białkomocz jest wyłącznie nienerkowy. [podobne: difenhydramina, serwis niszczarek, cyprofloksacyna ]