Ciężar własciwy moczu

February 26th, 2018

Ciężar właściwy moczu, zebranego w ciągu doby, wynosi u osób zdrowych w warunkach zwykłych 1,015-1,017. W chorobach na- rządu moczowego, z wyjątkiem posuniętej marskości nerek, ciężar własciwy moczu jest odwrotnie proporcjonalny do ilości dobowej moczu, zresztą tak samo jak w innych chorobach, z wyjątkiem cukrzycy. Zgodnie z tym, wzrost ciężaru właściwego o spostrzega się: 1) w biernym przekrwieniu nerek; 2) w nerczycy; 3) w ostrym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych; 4) w okresie gorączkowym ostrego nieżytu miedniczek nerkowych, pęcherza moczowego, w zapaleniu przynerkowym itd. Niski ciężar właściwy moczu dobowego spostrzega się: 1) w skrobiawicy nerek; 2) w przewlekłym rozlanym zapaleniu kłębków nerkowych, przy tym zarówno w okresie zwiększonej dobowej ilości moczu, jak i w okresie późniejszym moczenia niedostatecznego ; 3) w stwardnieniu nerek złośliwym; 4) w torbielkowatości nerek i nieraz 5) po ustąpieniu gorączki towarzyszącej chorobie narządu moczowego. Ciężar właściwy moczu zależy od rozpuszczonych w nim składników organicznych, głównie mocznika i związków nieorganicznych. Prawidłowy mocz dobowy zawiera średnio 60 gramów składników stałych, wśród tego średnio 30 g mocznika i 15 g chlorku sodowego, nadto 1 g kreatyniny, po 0,7 gramów kwasu moczowego i hipurowego. Ilość azotu w dobowym moczu wynosi 10-16 g. Z tej ilości przypada na mocznik 84-91 ro, na amoniak 2-570, na kwas moczowy 1-370, reszta na inne składniki azotowe. Skład cechujący się prawidłowym wydalaniem składników stałych nazywa się normostenurią, zmniejszonym – hipostenu.rią, wzmożonym – hiperstenurią. Zarówno hipostenuria, jak i hiperstenuria mogą być pochodzenia kłębkowego (hyposthenuria, hyper- sthenuria vascularis) oraz cewkowego(hyposthenu1ia, harpernuria tubularis). Wydzielanie moczu o stałym ciężarze właściwym 1,010-1,011, odpowiadającym cieżarowi właściwemu osocza krwi, nazywamy izostenurią. Izostenuria świadczy o utracie zdolności wsysania zwrotnego przez układ cewkowy. [podobne: leczenie endometriozy forum, wysiłkowe leczenie endometriozy forum, USG genetyczne ]

Powiązane tematy z artykułem: leczenie endometriozy forum USG genetyczne wysiłkowe nietrzymanie moczu