Stala obecnosc krwi utajonej w stolcach oraz postepujace juz w krótkim czasie (1,5-2 miesiecy) zmiany obrazu radiologicznego zoladka przemawiaja za rakiem

July 15th, 2016

Stała obecność krwi utajonej w stolcach oraz postępujące już w krótkim czasie (1,5-2 miesięcy) zmiany obrazu radiologicznego żołądka przemawiają za rakiem. Duże znaczenie ma także postęp niedoboru wolnego kwasu solnego w zawartości żołądkowej oraz utraty wagi ciała i narastania współczynnika załamania światła zawartości żołądkowej na czczo. W rozpoznaniu rakowacenia przewlekłego wrzodu trawiennego przebiegającego ze zwężeniem odźwiernika dopomaga badanie metodą Gluzińskiego wydzielniczej czynności żołądka po trzech posiłkach tego samego dnia. Z przewlekłym nieżytem zanikającym żołądka ma niewyczuwalny rak żołądka jako wspólne objawy te same dolegliwości żołądkowe, złe wyrabianie miazgi pokarmowej, obfitość śluzu w zawartości żołądkowej, brak w niej wolnego kwasu solnego, czasami upośledzenie opróżniającej czynności żołądka. Za rakiem przemawiają: 1. podeszły wiek chorego; 2. brak czynników przyczynowych dla prz ewlekłego nieżytu żołądka; 3. szybko rozwij aj ące się chudnienie i charłactwo; 4. silne bóle żołądkowe; 5. prawie stale utrzymująca się krew utajona w stolcach; 6. kwas mlekowy i długie pałeczki Jaworskiego w zawartości żołądka; 7. wymiociny fusowate; 8. brak poprawy pomimo leczenia; 9. oznaki bezpośrednie i pośrednie raka żołądka w obrazie radiologicznym; 10. narastanie w toku choroby niedoboru wolnego kwasu solnego w zawartości żołądkowej. W rozpoznaniu może dopomóc także badanie refraktometryczne zawartości żołądkowej na czczo i w 45 minut po próbnym śniadaniu białkowym, próby Salomona oraz Wolff-Junghansa i zachowanie się białych krwinek w krwi, mianowicie hiperleukocytoza obojętnochłonna przemawia raczej za rakiem, a leukopenia z limfocytozą raczej za nieżytem zanikającym. [więcej w: ginekolog Warszawa Śródmieście, dieta w ciąży, USG genetyczne ]