W raku w czesci wpustowej zoladka, który uniemozliwia zupelnie polykanie, wykonuje sie operacje wytworzenia przetoki zoladkowej (gastrostomia)

February 14th, 2018

W raku w części wpustowej żołądka, który uniemożliwia zupełnie połykanie, wykonuje się operację wytworzenia przetoki żołądkowej (gastrostomia). Po wycięciu żołądka oraz po sztucznym połączeniu żołądka z jelitem poleca się głębokiego naświetlania żołądka promieniami rentgenowskimi dla zniszczenia pozostałych komórek rakowych. Po leczeniu raka żołądka nie nadającego się do operacji promieniami rentgenowskimi wyraźnej poprawy nie widziałem. Niektórzy twierdzą nawet, że takie postępowanie raczej sprzyja rozrostowi raka. W przypadkach, które nie nadają się do operacji oraz jeżeli chory na nią się nie zgadza, stosuje się leczenie objawowe. Polega ono na uregulowaniu żywienia oraz na stosowaniu leków i płukania żołądka. Pokarmy należy podawać łatwo strawne i obfitujące w jednostki ciepła (słodka śmietana, maslo, białe pieczywo i in. ). Ze względu wszakże na beznadziejność choroby nie nalegamy na ścisłe przestrzeganie diet y i zezwalamy na odstępstwa od niej, licząc się z życzeniem chorego. Płukanie żołądka stosuje się w przypadkach znacznego zalegania pokarmów w żołądku. Przepłukuje się żołądek zwykle na noc, by usunąć podrażnienie żołądka rozkładającymi się w nim pokarmami. Płukanie można łączyć z następowym wlaniem przez zgłębnik do żołądka 1/2 szklanki słodkiej śmietanki lub oliwy. Przeciwko bólom podaj e się wewnętrznie kodeinę (codeini puri po 0,015 na dawkę lub 1,5% jego roztwór po 15-20 kropli na dawkę), papawerynę (papaverinum muruiticum po 0,015-0,02), cibalginę (cibalginum liquidum po 20-30 kropli), malrowiec (opium purum po 0,015), a w razie silnych bólów poleca się morfinę podskórnie (po 1 ml 1-1,5% sol morphii muriatici). Dla poprawy łagknienia podaje się środki gorzkie, zwłaszcza kondurango w postaci wyciągu płynnego (extr. condurango fluidum po 25-30 kropli), dla polepszenia trawienia żołądkowego – kwas solny z pepsyną (st r. 183). [podobne: objawy ciąży, USG genetyczne, leczenie endometriozy forum ]