Wirus Ebola w Zachodniej Afryce – objawy kliniczne i zarządzanie ad

September 7th, 2018

Klinicznie znaczący krwotok z górnego lub dolnego odcinka przewodu pokarmowego lub obydwu wystąpił u mniej niż 5% pacjentów przed śmiercią. Nagła śmierć nastąpiła u niewielkiego odsetka pacjentów, którzy byli w fazie zdrowienia, prawdopodobnie w wyniku śmiertelnych arytmii. Większość zgonów nastąpiła między 7 a 12 dniem choroby. Objawy zaczęły się poprawiać u około 40% pacjentów około 10 dnia choroby. Obserwowaliśmy rozwój owrzodzeń i pleśniawki ustnej w tym czasie, związanych z bólem gardła i dysfagią. Prawie wszyscy pacjenci, którzy przeżyli do 13 dnia, żyli ostatecznie. Nasze kryteria udzielania absolutorium obejmowały 3 dni bez objawów żołądkowo-jelitowych i negatywny test PCR wirusa Ebola we krwi. Zauważyliśmy, że niektórzy pacjenci z początkowymi oznakami poprawy klinicznej rozwinęli sztywność karku i zmniejszyli poziom świadomości. Objawy te wiązały się z niewielkim wzrostem późnej śmiertelności. Nie można było ocenić roli zajęcia ośrodkowego układu nerwowego przez EVD, wtórnego zakażenia lub procesów aseptycznych.
Szczególnie narażone grupy pacjentów obejmowały dzieci w wieku poniżej 5 lat, osoby starsze i kobiety w ciąży. Spośród czterech kobiet, które zgłosiły późne ciąże w drugim lub trzecim trymestrze ciąży, trzy zmarły krótko po poronieniu, a żadnemu z nich nie udało się doprowadzić płodu do końca. Czterej liberyjscy członkowie personelu zostali zarażeni wirusem Ebola, a trzech z nich zmarło. Według indywidualnych badań, tych infekcji nie można było przypisać żadnym znanym naruszeniom w procedurach kontroli zakażeń w jednostce leczenia Ebola; zamiast tego są uważani za prawdopodobnie związanych z transmisją w społeczności, w której wybuch epidemii był aktywny.
Pracownicy opieki zdrowotnej w Afryce Zachodniej są przytłoczeni i poddani próbie z powodu niedoboru zasobów, które byłyby dostępne w krajach rozwiniętych w celu poprawy opieki nad pacjentami z EVD.4 Kiedy pacjenci przybyli do naszego ośrodka, byli oni w stopniu umiarkowanym lub ciężko chorzy, a każdy lekarz był odpowiedzialny za opiekę 30-50 pacjentów. Bezpośredni kontakt z pacjentem w centrum leczenia Ebola był zwykle ograniczony do interwałów od 45 do 60 minut dwa do trzech razy dziennie, ze względu na znaczną ekspozycję ciepła i straty płynów, których dostawcy doświadczyli nosząc pełne osobiste wyposażenie ochronne (PPE). W tych warunkach lekarze mieli do 2 minut na pacjenta, aby ocenić potrzeby i ustalić plan opieki.
Szybka ocena kliniczna wymagała przeprowadzenia triage pacjentów w jedną z trzech kategorii: tych, którzy byli klinicznie hipowolemiczni, nie w szoku i byli w stanie zapewnić sobie opiekę; ci, którzy byli hipowolemią, nie w szoku, ale niezdolni do zapewnienia sobie opieki; oraz osoby w szoku z dowodami niewydolności narządów, których wynik nie zostałby zmieniony przez jakąkolwiek dostępną interwencję medyczną. Większość pacjentów, którymi się opiekowaliśmy, należała do pierwszej kategorii. Uważamy, że grupa ta miała największe szanse na odpowiedź na nasze ograniczone dostępne interwencje.
Zaobserwowaliśmy, że pacjenci z hipowolemią, nie ze wstrząsem i zdolni do opieki nad sobą, mieli możliwość powrotu do zdrowia po zastosowaniu doustnych leków przeciwwymiotnych, terapii przeciwbiegunkowej i odpowiedniego nawodnienia doustnymi roztworami elektrolitów.
[patrz też: przyczyny białkomoczu, definicja zdrowia who, przychodnia reymonta ]

Powiązane tematy z artykułem: definicja zdrowia who przychodnia reymonta przyczyny białkomoczu