Zdarzaja sie wszakze przypadki, w których wszystkie te kryteria z radiologicznymi lacznie nie wystarczaja do rozpoznania

July 28th, 2016

Zdarzają się wszakże przypadki, w których wszystkie te kryteria z radiologicznymi łącznie nie wystarczają do rozpoznania. W tych przypadkach sprawę rozstrzyga dłuższe spostrzeganie oraz próbne otwarcie jamy brzusznej (laparotomia explorativa), Te same kryteria umożliwiają różnicowanie raka żołądka z nerwicami żołądka. Nieraz trudno odróżnić raka żołądka od gruźlicy oraz kiły żołądka, a to dlatego, że sprawy te wiodą także do wychudnienia a nierzadko do charłactwa i przebiegają przeważnie z upośledzeniem wydzielania kwasu solnego. Nadto w kale stwierdza się nieraz także krew utajoną, a w zawartości żołądkowej, jeżeli ona zalega wskutek zwężenia odźwiernika, kwas mlekowy i pałeczki Jaworskiego. Dodatnie wywiady w kierunku gruźlicy lub kiły, wykrycie wyraźnych zmian gruźliczych lub kiłowych w innych narządach, dodatni odczyn Bordet-Wassermanna w krwi przemawiają raczej przeciwko rakowi. W różnicowaniu należy uwzględnić takż e częstość raka żołądka i rzadkość gruźlicy oraz kiły żołądka. Z chorobą Biermera ma rak żołądka jako wspólne cechy: brak wolnego kwasu solnego w soku żołądkowym, bladość powlok zewnętrznych, niedokrwistość i czasami wzniesienia gorączkowe ogólnej ciepłoty ciała. W przeciwieństwie do choroby Biermera, w raku żołądka niedokrwistość jest zazwyczaj niedobarwna, w krwi nie ma megalocytów, liczba białych krwinek w krwi jest przeważnie zwiększona i w ich wzorze przeważają krwinki białe obojętnochłonne, powłoki zewnętrzne są wprawdzie blade lecz bez odcienia woskowego, mocz bywa przeważnie jasny; nadto nie ma innych objawów podmiotowych i przedmiotowych choroby Biermera (zaburzeń czucia itd. ), natomiast uderza wybitne wychudnienie. Znaczny upadek odżywienia, brak łaknienia, wstręt do pokarmów, wymioty mogą nasuwać na myśl raka żołądka w przypadku mocznicy prawdziwej (tzw. mocznica rakowata, uraemia caroinomatosa). [hasła pokrewne: USG piersi, Ginekolog Opole, usg tarczycy Warszawa ]